Zmysł węchu jest wrażliwszy niż zmysł smaku i ściśle powiązany z pamięcią. Pełni wiele funkcji: ostrzega przed zagrożeniem, przywołuje wspomnienia, wpływa na zachowania seksualne. Jak dobrać zapach, by do nas pasował? Przedstawiamy sześć niezwykłych perfumerii – pięknych miejsc z kompetentną obsługą – w których można znaleźć idealny zapach.
Mood Scent Bar
Mood Scent Bar to sieć niszowych perfumerii (siedem lokalizacji) prowadzonych przez Victora Kochetova i Marię Jakuszewską. Victor zdecydował się otworzyć Mood Scent Bar pod koniec 2013 roku. Kierowała nim nie tylko miłość do oryginalnych zapachów, ale także głębokie zainteresowanie psychologią i przyrodą, bez których nie sposób mówić o perfumach. Wiara w to, że zapach odzwierciedla osobowość, została zapisana w manifeście założycielskim marki i wciąż przyświeca Victorowi i Marii w ich pracy.
„Wierzymy, że zapach nie jest czymś przygodnym, ale stanowi część tożsamości. Niszowe perfumy otwierają oczy – i nosy! – na zupełnie inne doznania, historie, narracje. Niekiedy złożone i trudne do rozszyfrowania, innym razem piękne w swojej prostocie, zawsze starają się uchwycić fragment rzeczywistości, który jest najbliższy naszym sercom i w którym chcemy się odnaleźć”, mówią właściciele perfumerii.
W ofercie można znaleźć marki, które stronią od naśladownictwa, starają się wyznaczać w perfumiarstwie nowe szlaki i tworzyć nową jakość. Właściciele czerpią inspiracje z wielu źródeł. Victor jest znawcą i miłośnikiem botaniki: kolekcjonuje rzadkie egzotyczne rośliny z całego świata. Czasami inspiracje wracają z nimi z podróży, również w postaci marek, z którymi podejmują współpracę. Jako jedyna perfumeria w Europie Mood Scent Bar oferuje botaniczne zapachy meksykańskiej marki Xinú.
Mood Scent Bar
Warszawa:
Niche Perfumery, ul. Tamka 33
Savage, ul. Bracka 3
Candleria, ul. Mokotowska 9
Poznań: ul. Szamarzewskiego 10
Wrocław: ul. Włodkowica 19
Łódź: ul. Piotrkowska 6
Katowice: pl. Miarki 2
Kraków: ul. Krowoderska 41/1
Polasense Fragrance Studio
Polasense to kameralne studio, w którym można skomponować własne perfumy. Wizyta w tym miejscu jest niezapomnianym przeżyciem (termin trzeba zarezerwować). Piękne wnętrze starej kamienicy w centrum Warszawy, ciemne ściany, nastrojowe oświetlenie, setki flakonów z zapachami – to wszystko sprawia, że klient może się poczuć, jakby odkrywał jakąś tajemnicę.
Studio powstało w grudniu 2019 roku. „Marzyłam o tym od dzieciństwa, odkąd pierwszy raz poczułam zapach perfum. I tak ścieżka zawodowa doprowadziła mnie do punktu, w którym nie było już odwrotu”, mówi właścicielka studia Pola Dźwigała.
Ile trwa przygotowanie perfum? „Komponowanie perfum to indywidualny proces zderzenia z emocjami, bywa więc różnie. Czasem spotkanie trwa 15-20 minut, kiedy indziej kilka godzin”, tłumaczy Pola. Wizyta w studiu trwa zwykle dwie godziny. W tym czasie następuje selekcja zapachów, które zostaną użyte w kompozycji, przy czym na tym etapie klient często jest w studiu sam, by nikt nie miał wpływu na jego decyzje. „Później następuje proces łączenia składników tak, by wyszła z tych wyborów najpiękniejsza możliwa kompozycja”, podsumowuje Pola.
Polasense Fragrance Studio
Warszawa: ul. Koszykowa 51A/37
Mo61 Perfume Lab
Perfumeria Mo61 powstała w kwietniu 2014 roku przy jednej z najmodniejszych ulic w Warszawie – Mokotowskiej 61 (stąd nazwa). W starej kamienicy skrywa się twórcza przestrzeń, w której każdy może stworzyć własne perfumy.
Firma sukcesywnie się rozwija. W ciągu ostatniego roku na mapie Polski pojawiły się kolejne perfumerie pod szyldem Mo61, a także jedna przestrzeń warsztatowa. Wszędzie tam powstają niezwykłe kompozycje zapachowe na życzenie klienta. Motto marki brzmi: „Przyjdź i namieszaj”.
W szaro-błękitnych wnętrzach w wielkich butlach, które kojarzą się z przedwojennymi fotografiami aptek, stoją sprowadzone z Francji nuty zapachowe. Przyjechały z Grasse – mekki perfumeryjnego świata, miasta znanego z książki i filmu „Pachnidło”. W asyście profesjonalnych perfumiarzy, wyszkolonych przez najlepszych francuskich specjalistów, każdy, kto odwiedzi Mo61, może skomponować własny, spersonalizowany zapach.
Mo61 Perfume Lab
Warszawa:
ul. Mokotowska 61
ul. Mokotowska 28
Galeria Mokotów, ul. Wołoska 12
Kraków: pl. Szczepański 7
Gdynia: CH Klif, al. Zwycięstwa 256
Poznań: ul. Półwiejska 37
Galilu
Galilu istnieje od 2005 roku. Za konceptem stoją dwie kobiety: Agnieszka Łukasik i Warynia Grela. Poznały się przypadkiem, przy okazji remontu u Waryni, która zamieszkała przy równoległej ulicy. Od słowa do słowa powstał pomysł na wspólny biznes, zero kalkulacji, liczenia, tylko ogromny zapał i potrzeba zmiany.
Obecne na rynku nieprzerwanie od 18 lat Galilu wciąż prężnie się rozwija, sprowadza do Polski coraz więcej marek (jest ich już ponad 70), otwiera kolejne butiki. I nadal na pierwszym miejscu stawia jakość: proponowanych produktów (każda marka przechodzi „wewnętrzne testy kliniczne”), wykonania (również jeśli chodzi o aranżację sklepów), relacji (z klientem i w zespole). Od 2005 roku w kwestii rdzenia firmy, przyświecającej jej idei i stylu niewiele się zmieniło. Jednocześnie globalnie zmieniło się wszystko, lokalnie – skala biznesu jest nieporównywalna, ale pod względem założeń Agnieszka i Warynia są bezkompromisowe i wierne sobie od pierwszego dnia.
Zakupy w Galilu to niezwykłe doświadczenie. Dbałość o detale, jakość obsługi, kultura konsultantek – to wszystko sprawia, że każdy, bez względu na to, co i za ile kupuje, może się poczuć wyjątkowo.
Galilu Neoperfumeria
Warszawa:
Galilu Olfactory, ul. Mokotowska 26
ul. Mokotowska 63
Elektrownia Powiśle, ul. Dobra 42
Gdańsk:
ul. Szeroka 15/17
Kraków:
ul. Sienna 1
Rynek Główny 6
Jan Barba Perfumeria
Jan Barba istnieje od 2015 roku, pierwsze perfumy pojawiły się w ofercie w 2018 roku. Firma zaczynała od świec i kosmetyków, ale od początku miała ambicję tworzyć zapachy. Na spełnienie tego marzenia trzeba było poczekać kilka lat. Od 2023 roku marka koncentruje się na perfumach. Aby podkreślić i zakomunikować obrany kierunek działania, w jej nazwie pojawiła się perfumeria.
W ofercie jest 10 propozycji: 8 perfum (extrait de parfum) w dwóch wielkościach (8,5 ml i 30 ml) i 2 wody toaletowe (eau de toilette, 50 ml). Za komponowaniem zapachów stoi Bartosz Puzio, założyciel marki, perfumiarz i członek British Society of Perfumers.
Każda kompozycja jest wyzwaniem intelektualnym i okazją do odkrycia czegoś nowego. „Inspiracje spływają w najmniej oczekiwanych momentach, na przykład pod wpływem fragmentu książki, jak w wypadku Aiyoku, wspomnienia lub przeżycia, jak było przy Olympii. Czasami jest to fascynacja składnikami. Zapachy powstają powoli, w skupieniu, na przestrzeni tygodni albo miesięcy. Ewaluuje je cały zespół, a każda premiera jest dla nas powodem do świętowania, ponieważ wieńczy wielomiesięczną pracę”, mówi Bartosz.
Jan Barba Perfumeria
Warszawa: ul. Kopernika 25
Lulua
Początki niszowej perfumerii Lulua sięgają 2007 roku. Jej właściciel Zbigniew Witek otworzył wówczas sklep na krakowskim Kazimierzu – powstała perfumeria, która po 17 latach należy do najbardziej rozpoznawalnych w Polsce i za granicą.
„Dobór perfum jest procesem indywidualnym, wymaga czasu i poświęcenia uwagi z obu stron. Pomagamy klientom określić ich aktualne pragnienia zapachowe, poznajemy granice, preferencje, często rozbudzamy uśpione wspomnienia. Dzięki informacji zwrotnej od klienta jesteśmy w stanie trafniej wskazać upragniony przez niego zapach”, opowiada Zbigniew.
W perfumerii Lulua w centrum uwagi jest pozytywne doświadczenie klienta. „Bardzo istotne jest, jak z czasem rozwija się zapach, dlatego proponujemy testy na skórze i oferujemy sprzedaż próbek. To pomaga się zapoznać z oferowanymi przez nas kompozycjami”, tłumaczy właściciel.
Lulua
Kraków: ul. Józefa 22
Katowice: ul. Staromiejska 21
Podobne artykuły
- Art
- Trend
- News
JESIEŃ I ZIMA W MUZEACH: 5 WYSTAW, KTÓRE MUSISZ ZOBACZYĆ
- Trend
- Polska
Reading Get-Together w PURO
- Art
- Trend
- News