Menu Zarezerwuj
Puro Mag

Transformacje polskiego designu. Relacja z Arena Design 2019

19.04.2019 Trend & News

Polski design się zmienia. Dojrzewa estetycznie i biznesowo, otwiera się na nowe rynki i możliwości. Zaskakuje kreatywnością i rzemieślniczym kunsztem. Ten powiew świeżości odczuliśmy podczas tegorocznej, 11. edycji Arena Design w Poznaniu. Przez 4 dni w centrum Poznania zaprezentowało się 450 firm z całego świata, a Międzynarodowe Targi Poznańskie odwiedziło ponad 220 tysięcy gości. Czego doświadczyliśmy?

Program Areny, pod kuratelą Marii Jeglińskiej i hasłem przewodnim “Transformacje”, był obszerny i różnorodny. Dużym zainteresowaniem cieszyła się wystawa Agaty Nowotny „Zasoby. Od materiałów do produktów”. Powstała z czystej ciekawości, potrzeby odpowiedzi na pytanie, jak powstają rzeczy, które otaczają nas na co dzień - naczynia, lampy, krzesła. Żaden przedmiot nie trwa wiecznie. Za to materiały, z których powstają rzeczy, nie znikają. Ulegają oczywiście przemianom, zmieniają właściwości i stany skupienia, tracą lub zyskują na wartości, ale – mimo tych zmiennych – wciąż trwają. Na wystawie w nowatorski sposób ukazane zostały procesy produkcji w polskich fabrykach. Zajrzeliśmy między innym do fabryki FAMEG, produkującej słynne thonetowskie krzesła, a także do manufaktury porcelany “Karolina” by dowiedzieć się, jak powstaje filiżanka. To świetna okazja dla młodych projektantów by zrozumieć proces powstawania przedmiotu, a dla nas wszystkich - niecodzienne źródło wiedzy i inspiracji. Odwiedzający bardzo wnikliwe analizowali każdy z procesów. Były pytania, uśmiechy i niedowierzania.

- Wystawa okazała się wielowymiarowa. Mimo prostej formuły - pokazania procesów produkcji - odbiorcy widzą w niej dużo więcej: potencjał materiałów i polskiego przemysłu, ludzi pracujących w fabrykach, rzemieślniczy kunszt, tradycję i nowoczesność zarazem. Myślę, że wystawa pokazuje “zasoby” rozumiane bardzo szeroko – także jako wiedzę czy doświadczenie ludzi, dzięki którym mamy w domach krzesła, filiżanki, widelce czy muszle toaletowe - mówi kuratorka Agata Nowotny.

“Zasoby” właśnie rozpoczęły tournee po Polsce, najbliższa odsłona tej niezwykłej wystawy odbędzie się w ramach Łódź Design Festival 17-26 maja. Zobaczcie koniecznie!

 

Wystawa "Zasoby"

Ceramika "Fenek Studio"

Wystawa „195x:How old is modern” 

Czy styl retro może być nowoczesny? Emilia Obrzut w ramach wystawy „195x:How old is modern” pokazała meble vintage w nowym wydaniu. Kolekcja obiektów wyeksponowanych na tle jaskrawożółtej scenografii przyciągała wzrok. Okazuje się, że ergonomia i odwaga twórcza, niezależnie od stylu, zawsze pozostają aktualne. Mocnym punktem Arena Design są także nagrody i wyróżnienia. W tym roku po raz pierwszy tytuł Projektanta Roku otrzymali Fenek Studio, Michał Loba i Nikodem Szpunar. To pierwsza edycja tych wyróżnień, przyznawana pod patronatem PURO Hotels. Warto śledzić tych młodych, zdolnych projektantów! Podczas gali TOP DESIGN AWARDS 2019, jury wyłoniło najlepsze wdrożenia wzornicze na polskim rynku. Zwycięzcami w ośmiu kategoriach zostały m.in. : ZASŁOMKI projektu Ilony i Rafała Rogozików (producent Lunepa) czy SONA projektu Mai Ganszyniec (producent: NOTI sp. Z o.o.). Zwycięzcy oprócz statuetek otrzymują także certyfikat TOP DESIGN, który poświadcza o jakości - to bezcenna wskazówka dla poszukujących dobrych wzorów!

Arena łączy środowisko projektowe także za sprawą dyskusji i spotkań. Alexander Taylor, projektant i innowator, który dla marki Adidas wdrożył rewolucyjną technologię tkania obuwia zero waste, opowiadał o punktach zwrotnych swojej kariery i codziennych aspektach pracy w gronie najlepszych dizajnerów i studiów projektowych na świecie. Jego projekty mogliśmy także niedawno podziwiać na światowych targach designu w Mediolanie.



od lewej: Tosia Kiliś i Agata Klimkowska (Fenek Studio), Michal Loba, Nikodem Szpunar

Wystawa "Love original" 

Zasłomki, Lunepa

VIV umywalka nablatowa, Marmite

Alexander Taylor na scenie

Dyskusja pod patronatem Vogue Polska

Żywą reakcję publiczności wywołał panel dyskusyjny pod patronatem VOGUE Polska, partnera strategicznego Arena Design 2019. W dyskusji o budowaniu lokalnej marki w globalnej rzeczywistości brali udział eksperci z polskiego rynku designu i mody: Maja Ganszyniec (Studio Ganszyniec, Nurt), Magdalena Borowiec (PROFIM), Mikołaj Molenda (tylko.com), Jan Stasz (NAGO), Zuza Kuczyńska (Le Petit Trou). Jakie nasunęły się wnioski?

W polskim biznesie ważna jest elastyczność, ale także odważne, niesztampowe decyzje. Wszyscy paneliści podkreślali rolę szybkiego reagowania na zmiany społeczne i potrzeby użytkowników jako podstawę ich modeli biznesowych. W każdym produkcie ważna jest jakość, ale bez korzystania z dobrodziejstw internetu nie da się stworzyć działającej marki. To w sieci szybko weryfikuje się pomysł, ale także popyt. Konsumenci przyzwyczajeni do informacji zwrotnych mają coraz większy wpływ na charakter produktu. Dzięki temu błyskawicznie można go spersonalizować czy po prostu udoskonalić - podsumowuje dziennikarka vogue.pl Dominika Olszyna prowadząca panel.


Jakimi ścieżkami podąży design w 2019 roku? I czym zaskoczy przyszłoroczna Arena? Liczymy na kolejne wspaniała edycje, pełne nowych pomysłów, spektakularnych wystaw, wrażeń i emocji. I projektów, które zostaną z nami na długo - które będą transformować rzeczywistość i towarzyszyć w codzienności pięknie i mądrze.

 

Tekst: Julia Kneisel
Zdjęcia: Arena Design

Similar articles

PURO Trends: Wiedeń. Wystawy, które trzeba zobaczyć! (Wes Anderson & Stefan Sagmeister)
27.12.2018 Trend & News

PURO Trends: Wiedeń. Wystawy, które trzeba zobaczyć! (Wes Anderson & Stefan Sagmeister)

ŁÓDŹ DESIGN FESTIVAL: Ku dobremu życiu
14.05.2019 Trend & News

ŁÓDŹ DESIGN FESTIVAL: Ku dobremu życiu