30.04.2016

WROCŁAW: Dzieci to nasza przyszłość! KIDS DESIGN SPACE

Czy dzieci mogą projektować? Jak najbardziej! Fundacja OPEN MIND pomaga w kreowaniu świata zarówno małym, jak i dużym. Od czerwca do grudnia ubiegłego roku dzieci wraz z zawodowymi designerami brały udział w serii warsztatów projektowych KIDS DESIGN SPACE. W maju, podczas 3. edycji festiwalu Wroclove Design ujrzą światło dzienne profesjonalnie zrealizowane efekty tych działań.

Z Aleksandrą Krupą*, inicjatorką KIDS DESIGN SPACE, o projektowaniu przyszłości i twórczych zaskoczeniach specjalnie dla PURO rozmawia Justyna Strociak.

 

PURO: Opowiedz nam trochę o idei Kids Design Space. Na czym polegają spotkania dla dzieci w ramach KDS?

Aleksandra Krupa: KIDS DESIGN SPACE podzielone jest na 4 etapy: Doświadczanie, Kreowanie, Realizacja i Wystawa. Chcieliśmy pokazać dzieciom proces twórczy, przez który przechodzi większość projektantów. Podczas pierwszej części dzieci spotykały się z lokalnymi designerami, ceramikami, ilustratorami, rzemieślnikami czy animatorami kultury, odwiedziły ich pracownie, galerie, uczelnie, na których wykładają. Zajrzeliśmy również do muzeów. W sumie byliśmy w 12 miejscach we Wrocławiu, które na co dzień związane są z szeroko pojętą kulturą i sztuką. Dzięki zaangażowaniu wszystkich partnerów, dzieci poprzez atmosferę zabawy miały szansę poznać podstawowe zagadnienia z różnych dziedzin związanych z branżą kreatywną, zapoznać się z historią designu, doświadczyć żywej materii: szkła, porcelany, drewna, tkaniny, papieru czy metalu, poznać różne technologie oraz uczestniczyć w warsztatach, które przygotowały ich do spotkania z projektantami.

W drugim etapie prac - w części KREOWANIE - dzieci przeszły przez pełny cykl twórczy, od koncepcji do gotowego produktu. Walor edukacyjny polegał nie tylko na uświadomieniu dzieciom znaczenia designu i jego wszechobecności w naszym otoczeniu, ale również na pracach praktycznych nakierowanych na uwolnienie kreatywności dzieci. W tym etapie dzieci pod okiem 14 cenionych i doświadczonych projektantów czy grup projektowych, tworzyły przedmioty użytkowe oraz projekty przestrzeni publicznej. Projektanci w czasie warsztatów stali się dla dzieci równorzędnymi partnerami, wspólnie dyskutowali i tworzyli, inspirując się wzajemnie. Dziecięce prace stały się dla projektantów punktem wyjścia, a przede wszystkim inspiracją do dalszej, indywidualnej już pracy nad projektem. I tak przechodzimy do REALIZACJI, kolejnego etapu, podczas którego projektanci skupili się na opracowaniu projektów, a dzieci wspólnie z kuratorką wystawy szukali pomysłów na aranżację ekspozycji. W tym czasie najmłodsi stworzyli również film promujący przedsięwzięcie, a także dowiedzieli się, jak tworzy się identyfikację graficzną projektów.  

Połączenie doświadczenia profesjonalistów i nieograniczonej wyobraźni dzieci przyniosło bardzo ciekawe efekty, które przedstawiliśmy w czasie grudniowej WYSTAWY podsumowującej projekt. Wspólnie z kuratorką wystawy Izabelą Bołoz starałyśmy się pokazać w ciekawy sposób pracę z dziećmi. Na wystawie zaprezentowaliśmy w większości koncepcje. Teraz, w maju, w czasie 3. edycji Festiwalu Wroclove Design pokażemy już wszystkie projekty. Będzie to dla nas wszystkich zupełnie niecodzienne oraz niezapomniane doświadczenie, gdy zobaczymy projekty dzieci przekształcone w profesjonalnie wykonane prototypy gotowe do wdrożenia!

 

 

Skąd pomysł na tak dużą różnorodność spotkań? I takie rozłożenie projektu w czasie?

Tak jak wspominałam wcześniej, założenie projektu było takie, by przeprowadzić dzieci przez cały proces twórczy jaki związany jest z projektowaniem. Projektowanie jednak to dość ogólne pojęcie związane z wieloma dziedzinami. Z doświadczenia wiemy, że dzieci, podobnie jak dorośli, mają różnorodne zainteresowania - nie każdy architekt będzie przecież dobrym ceramikiem ;) Zapraszając ekspertów do projektu, zależało nam na tym, by dziedziny, w których się poruszają, były różnorodne, tak, by każde uczestniczące w projekcie dziecko mogło znaleźć coś dla siebie. Największym zainteresowaniem wśród uczestników z pewnością cieszyła się architektura i ceramika. Design znajdował się gdzieś z boku i zwykle trzeba było tłumaczyć rodzicom, co kryje się pod tym pojęciem. Rozłożenie zajęć w czasie wynikało głównie z przyczyn organizacyjnych. Do każdego warsztatu trzeba się przygotować, często terminy zajęć wynikały po prostu z dyspozycyjności projektantów. Każdy z zaproszonych gości jest bardzo aktywny zawodowo, stąd musieliśmy się dostosować z harmonogramem.  

 

Czy projektowy charakter działań Kids Design Space wynika z waszej pasji, wykształcenia, profilu działań Fundacji czy raczej z wniosku, iż tego rodzaju zajęć naszym dzieciom po prostu brakuje?

Po części i jedno, i drugie. Jako Fundacja jesteśmy organizatorem wielu projektów związanych z branżą projektową, nie tylko tych skierowanych do dzieci, m.in. Wroclove Design, Fresh Design czy Laboratorium Designu i Sztuki. Dzieci to nasza przyszłość, dlatego wspólnie z nimi chcemy szukać inspiracji w otaczającym świecie. Uczyć czym jest świat dobrze zaprojektowany, jaki ma wypływ na nasze codzienne życie. Jak wiele możemy zmienić, mądrze ingerując w otaczającą nas rzeczywistość. Jestem przekonana, że taka praktyka zaowocuje w przyszłości! W dzisiejszym szkolnictwie brakuje takich inicjatyw, przynajmniej w podstawie programowej realizowanej przez szkoły...

 

 

Jak projektanci poradzili sobie w pracy z dziećmi?

Większość projektantów to świetni dydaktycy, którzy mają już pewne doświadczenie w pracy z dziećmi. Dla części z nich spotkanie warsztatowe z małymi uczestnikami było udanym debiutem. Myślę jednak, że dla wszystkich udział w projekcie był sporym wyzwaniem, z którym z przyjemnością się zmierzyli. To ogromna przyjemność patrzeć na zaangażowanie oraz pasję, z jaką projektanci dzielili się swoją wiedzą z dzieciakami. To było bardzo zaraźliwe! Dzieci dzięki temu szybko wchodziły w temat spotkania i wymieniały się pomysłami.

 

A jak z dzieci radziły sobie z tematami, w których wiele decyzji musiały podejmować samodzielnie? Podejrzewam, że było to dla nich nowością?

Szczerze? Im mniej znana tematyka tym więcej było zabawy! Z ogromnym entuzjazmem dzieciaków spotkaliśmy się podczas wycieczek na ASP, zarówno na Wydział Szkła, jak i do pracowni Druku Wklęsłego i Wypukłego. Dzieciaki poznały tam sporo urządzeń i procesów, których nie doświadczają na co dzień. Poznanie tajników powstawania szklanki czy książki w tradycyjnych metodach rzemieślniczych jest fascynujące nawet dla dorosłego, więc tym bardziej ekscytowało dzieci! Trzeba tu również wspomnieć o warsztatach z Oskarem Zietą, podczas których młodzież mogła zapoznać się z technologią systemu 3+.

 

 

Czym KDS wyróżnia się na tle innych warsztatów kreatywnych proponowanych dzieciom?

Na pewno wysokim poziomem edukacyjnym. Wszystkie spotkania prowadzone były przez wysokiej klasy specjalistów, dzięki czemu oferujemy bardzo nowoczesny program edukacyjny. Dzieciaki spotykają się na warsztatach i spotkaniach, których jakość jest naprawdę wysoka i godna polecenia. Jesteśmy dumni, że tylu wspaniałych ludzi zgodziło się z nami współpracować. Poza tym edukacja dzieci odbywa się na zasadach partnerskich, prowadzący jest po to by pomagać, odkrywać i rozwijać talenty dzieci oraz ich pomysły. Jego zadaniem jest doradzanie jak z dobrego pomysłu przeobrazić projekt w wyjątkowy produkt, a nie dyktować gotowe rozwiązania.

 

Z czego jesteście wyjątkowo dumni, co was zaskoczyło, a może coś zrobilibyście zupełnie inaczej?

Staraliśmy się przygotować projekt w taki sposób, by w trakcie jego realizacji było jak najmniej niespodzianek. Bardzo się cieszę, że jeden z projektów udało się zrealizować i wprowadzić do użytku jeszcze w 2015 roku. Mam tu na myśli KRYJÓWKĘ, która powstała w BARBARZE Infopunkcie Europejskiej Stolicy Kultury. Planujemy już kolejne wdrożenia: podczas festiwalu Wroclove Design będzie można zakupić kubeczki Srebrny Lis, które są właśnie w produkcji. Mam nadzieje, że uda się również przygotować Niezbędnego Bohatera, to jest naprawdę wyjątkowy projekt. Część projektantów opracowuje swoje projekty bezpośrednio z firmami i tu też liczę na szerszą współpracę w przyszłości. Bardzo zależy również nam na postawieniu w mieście (niekoniecznie we Wrocławiu) jednego z przystanków, który powstał w czasie warsztatów z Wydziałem Architektury Politechniki Wrocławskiej. Mam nadzieje, że będzie to możliwe w 2016 roku :)

 

 

Zaangażowaliście dużą grupę osób zarówno po stronie organizatorów, jak i uczestników - tego wam chciałam bardzo pogratulować!

Tak, bardzo mnie to cieszy! Dysponowaliśmy naprawdę niewielkim budżetem i gdyby nie zaangażowanie ze strony partnerów i projektantów nie moglibyśmy przeprowadzić projektu w tej formie, o której mogę teraz opowiadać. To była bardzo dobra współpraca, z której wszyscy jesteśmy bardzo dumni. Ze względu na to, że wszystkie zajęcia dla dzieci odbywały się bezpłatnie, każdy miał do niej dostęp niezależnie od sytuacji materialnej. Warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony dzieci, jak i rodziców.

 

Czy planujecie kolejne edycje?

Tak, będzie kolejna edycja! Ponownie wsparło nas Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Aktualnie jesteśmy w trakcie przygotowania programu, który wystartuje - podobnie jak w poprzedniej edycji - w połowie roku.

 

Tekst: Justyna Strociak
Zdjęcia: Kids Design Space

 

*Aleksandra Krupa - menedżerka i autorka II edycji projektu „KIDS DESIGN SPACE – dzieci projektują przestrzeń” organizowanego wspólnie z wrocławską Fundacją Open Mind. Na co dzień pracuje w CRZ Krzywy Komin, gdzie zajmuje się przede wszystkim tworzeniem i koordynacją programów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży propagujących kulturę i rozwój poprzez design oraz sztukę. Organizuje warsztaty, wykłady, wystawy i debaty, na które zaprasza małych, jak i dużych. W wolnych chwilach blogerka, prywatnie mama Marianki i Adasia.


Fundacja OPEN MIND – organizacja non-profit założona przez grono entuzjastów designu, rzemiosła, sztuki, edukacji społecznej i kulturowej. Działa społecznie, pro-ekologicznie, kulturotwórczo, międzynarodowo i międzypokoleniowo. Wspiera rozwój społeczeństwa kreatywnego, opartego na wiedzy, świadomie korzystającego z dostępnych innowacji i wspólnego europejskiego dorobku historyczno-kulturowego. Na program Fundacji składają się: interdyscyplinarne warsztaty, wystawy, spotkania, debaty publiczne, wykłady, spektakle i wycieczki.

 

 

 

 

 

x

Subscribe to our mailing list

*indicates required