25.07.2014

POZNAŃ: Wschodząca gwiazda sztuki ceramiki Alicja Patanowska

Stare tradycyjne nośniki ceramiczne stają się coraz bardziej modne, nie tylko w środowiskach młodych artystów współczesnych. Właściciele galerii sztuki i koneserzy są także coraz bardziej zainteresowani tą dziedziną sztuki. Polka, Alicja Patanowska, to jedna ze wschodzących gwiazd współczesnej sztuki ceramiki i szkła. Alicja niedawno uzyskała tytuł magistra na cieszącej się uznaniem uczelni Royal College of Arts, gdzie była stypendystką RJ Washington Scholarship.

Udało nam się złapać Alicję po wystawie finałowej, gdzie jej prace oczarowały wielu kolekcjonerów, miłośników sztuki i krytyków. Alicja opowiada nam o swoich pracach i planach na przyszłość. 
 
W swojej karierze zdobyłaś wiele wyróżnień, uzyskałaś także stypendium. Czy możesz nam o tym opowiedzieć?

Pierwsze stypendium The Griffin Sholarship dostałam akonto przed rozpoczęciem studiów, na podstawie mojego dotychczasowego dorobku artystycznego. To wspaniałe dwuletnie wsparcie, które zaważyło na mojej decyzji o podjęciu studiów na RCA. Na podobnej zasadzie uzyskałam w tym czasie Stypendium Artystyczne Prezydenta Miasta Wrocławia, miasta, gdzie mieszkałam i pracowałam przez 10 lat mojego pobytu w Polsce. Po zakończeniu pierwszego roku na RCA zostałam finalistką Innovation RCA, Entrepreneur’s Launchpad 2013.   To bardzo cenny i intensywny kurs prowadzony przez ludzi biznesu. Bardzo ciekawe doświadczenie, które stało się początkiem budowania ważnych powiązań. Podczas The Work in Progress Show zdobyłam nagrodę The Charlotte Frazer Award 2014, za pierwotną wersję PLANTACJI, której efekt końcowy stał się częścią mojego dyplomowego projektu. A podczas The Degree Show przyznano mi stypendium RJ Washington Bursary za najlepszy projekt Wydziału Ceramiki i Szkła podczas Show, zostałam także finalistką Sustain RCA Award. Wyniki będą  ogłoszone we wrześniu podczas London Design Festival. Przeszłam także do finału konkursu Make Me!, którego wyniki zostaną ogłoszone podczas łódzkiego Design Festival.  To by było na tyle...

Na ubiegłorocznym pokazie ludzie z branży mogli zobaczyć Twoje prace, czasami po raz pierwszy. Opowiedz nam o zainteresowaniu wśród odbiorców.

To wspaniałe uczucie, kiedy po dwóch latach całkowitego skupienia na pracy, zbiera się jej owoce i ludzie okazują tak duże zainteresowanie produktem końcowym. To mi naprawdę dodaje energii. Zamiast wakacji mam pełne ręce roboty co niezmiernie mnie cieszy. Szczególnie dla mnie ważne jest to, że moje prace znalazły się w kręgu zainteresowania zarówno galerii sztuki współczesnej jak i galerii z designem.  Przenikanie się tych dwóch światów które przecież zawsze czerpały z siebie nawzajem jest bardzo ważne w tym co robię.

Jak planujesz następne kroki w swojej karierze?

Mogę zaplanować jedynie najbliższe miesiące. Kolejne propozycje i wyzwania jakie pojawiły się podczas Show same wyznaczają moje kolejne kroki. Zostaję w Londynie gdzie wraz ze wspaniałą grupą ludzi z RCA pracujemy nad założeniem studio. W sierpniu Gdańsk - praca w hucie szkła, potem bliżej września wracam do studia i szykuję się na London Design Festival.  Oprócz Londynu będzie Łódź, mój ukochany Wrocław, Mediolan, Frankfurt i Paryż. Z pewnością będę w drodze!

Jedna z Twoich prac należy do kolekcji poznańskiego PURO. Czy zastanawiałaś się kiedyś nad tym, że jednym z miejsc publicznych, gdzie ludzie będą mogli podziwiać Twoje prace będzie się hotel?

Powiedziałaś „publicznych”. Hotel to ciągłe spotykanie się ludzi.  Odbiorca, użytkownik - to dla mnie słowa wytrychy, niezmiernie ważny element każdego z moich projektów. Dialog, ruch, spotkanie to moje orbity. Dziś hotel to nie tylko przechowalnia i sypialnia.  To network, styl życia, ważna przestrzeń. Uwielbiam być częścią przestrzeni, w której nieustannie coś się dzieje!

Czy mogłabyś opowiedzieć nam w kilku słowach o technikach i materiałach, których użyłaś, tworząc tę właśnie pracę?

Uważam, że w mojej praktyce artystycznej umiejętności rzemieślnicze są niezwykle istotne. Projektuję i uczę się w procesie tworzenia, pracując na różnych materiałach.

Kolekcja STRATUM to projekt, w którym łączę różne nośniki, uciekając się do dialogu pomiędzy dwoma rodzajami rzemiosła - dmuchaniem szkła i garncarstwem. Symetryczne z zewnątrz unosi organiczne i nieregularne wnętrze. Biała porcelana jest połączona z przezroczystym szkłem, tworząc równowagę wychodzącą z kontrastu.

 

x

Subscribe to our mailing list

*indicates required