15.11.2016

KRAKÓW: Daniel Spoerri. Sztuka wyjęta z codzienności

W krakowskim MOCAK-u otwarto niedawno niezwykłą wystawę. Prace Daniela Spoerriego, autora słynnych “obrazów-pułapek” można oglądać w przestrzeni Muzeum Sztuki Współczesnej aż do 2 kwietnia.

 

Każdy przedmiot jest słowem

Miarę wybitności artysty stanowi odkrycie własnej metody „przerabiania świata”, takiej, która innym otwiera oczy na nieznane obszary symboliczności. Daniel Spoerri jest wielkim odkrywcą artystycznym. Jego główną inspiracją była „sztuka” kulinarna, czyli to, co człowiek je, na czym je, jak aranżuje scenę posiłku, co po sobie zostawia. Jego prace z cyklu Stoły-obrazy to wielkie wydarzenie w historii sztuki – dzieła, które równocześnie są dowcipne, ironiczne, nostalgiczne, a na dodatek zawierają w sobie nutę egzystencjalnego cierpienia związanego z przemijaniem. Trop „resztek po człowieku” podsunął mu koncepcje innych cykli. Tytuł jednego z nich – To zostaje! – deklaruje to zainteresowanie wprost.

 

To zostaje! Pchli targ w Wiedniu, sobota, 28 listopada 2015 roku, godz. 17, 2015, asamblaż, 85 × 140 × 60 cm, kolekcja prywatna

 

Na różnych targach staroci w Wiedniu Spoerri wybierał stoły handlarzy lub kolekcjonerów, które były dla niego szczególnie interesujące, kupował całość „kompozycji” i następnie ją utrwalał. Powstawały szczątkowe dokumenty czyjegoś życia. Trochę inny zabieg – ale też odwołujący się do rytuałów codzienności – pojawia się w kolażach poetyckich Wyblakła wyrocznia. Daniel Spoerri pociął makatki ludowe z wyhaftowanymi sentencjami i z ograniczonej ilości uzyskanych słów starał się ułożyć własne mądrości życiowe. Ale tamten świat już minął i jego siła wyblakła. Tym razem powstał przewrotny ślad posiłku duchowego. Inna koncepcja artystyczna – bardzo poruszająca – pojawia się w cyklu Kolekcje. Są to monotematyczne kompozycje narzędzi wspomagających przetrwanie ducha i ciała. Odnoszą się do jedzenia, leczenia, ale również modlitwy.

 

Fałszywy stół-pułapka (portret J.A.), 2007, asamblaż, 88 × 101 × 31 cm, courtesy Daniel Spoerri, LEVY Galerie, Hamburg

 



Jady, 2010, asamblaż, 101,5 × 106,5 × 26 cm, courtesy Daniel Spoerri, LEVY Galerie, Hamburg

 

Daniel Spoerri postrzega świat przedmiotów jak wielki słownik kryjący w sobie wyrafinowane znaczenia. Nauczył się z niego bezbłędnie korzystać. Ten słuch znaczeniowy – w połączeniu z typowym dla artystów Fluxusu filozoficznym poczuciem humoru oraz z właściwym smakoszom gestem ładnego nadmiaru – zdecydował o jego talencie. Dzięki tej wykwintnej kombinacji jego prace są zarazem mądre, poruszające i piękne.

Prace Daniela Spoerriego, jak i innych artystów, można oglądać także wirtualnie, na portalu Wirtualne Muzea Wielkopolski.

 

Daniel Spoerri. Sztuka wyjęta z codzienności
Czas trwania wystawy: 21.10.2016–2.4.2017
Kurator: Maria Anna Potocka
Koordynator: Martyna Sobczyk

 

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
ul. Lipowa 4
30-702 Kraków
Godziny otwarcia Muzeum:
wtorek–niedziela 11–19

Wystawa w Galerie Handschin przy Hammerstraße, 1978, asamblaż, 75 × 190 × 80 cm, courtesy Daniel Spoerri, LEVY Galerie, Hamburg

 

 

x

Subscribe to our mailing list

*indicates required